منتديات عيون بحر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات عيون بحر

التسجيلالرئيسيةأحدث الصوردخول

عاوز برنامج يوفلك كل حاجة عن ادارة شركتك وتعاملاتك مهما كان حجمها

كاتب الموضوعرسالة
b_R_A_K_A_T

عضـــــــــو جديــــــــد

عاوز برنامج يوفلك كل حاجة عن ادارة شركتك وتعاملاتك مهما كان حجمها Empty
مُساهمةموضوع: عاوز برنامج يوفلك كل حاجة عن ادارة شركتك وتعاملاتك مهما كان حجمها   عاوز برنامج يوفلك كل حاجة عن ادارة شركتك وتعاملاتك مهما كان حجمها Icon_minitimeالسبت يونيو 29, 2013 7:00 am

برنامج الحكيم المحاسبي (ELhakem Accounting)
يصلح البرنامج بأن يكون لمعظم الشركات التي تقوم في تعاملها على الجانب التجارى اى التى تتضمن المبيعات والمشتريات وكذلك هناك ايضا تدعيم لشئون العاملين وتعاملات البنوك ويقوم البرنامج بتدعيم كافة الملحقات الخارجية من اجهزة باركود واجهزة بصمة وكذلك درج الكاشير.
واليكم بعض مميزات البرنامج :-
1. في المخازن

 تدعيم الباركود : يقوم البرنامج بتدعيم الباركود من حيث الطباعة والادخال مع توفير واجهه بسيطة للاستخدام ..كما يمكنك طباعة الباركود على ورقة A4  باستخدام الطابعة العادية  
 استيراد الاصناف من ملف اكسيل :- في حالة ان الاصناف التي تتعامل معها مسجلة على ملف اكسيل . يقوم البرنامج باستيراد الاصناف من هذا الملف بدون العناء في ادخالها مره أخرى  
 تعدد الاسعارٍ : يتميز برنامج الحكيم لنقاط البيع بوجود عشرة اسعار لكل صنف . خمسه منهم الى اسعار الشراء وخمسه الى اسعار البيع .( بما يعني انه يمكنك عمل سعر بيع للجمهور وسعر بيع للعملاء المميزين وسعر توزيع للأشخاص العاديين).
 تواريخ الصلاحية : تستخدم لضبط  تواريخ الصلاحية للاصناف ومعرفة الاصناف التي اوشكت على تاريخ انتهاء صلاحيتها .
 اصناف برقم تسلسلي ( مثل التجارة في الموبايلات و شركات الكمبيوتر) فيوجد لكل صنف رقم سيريال خاص به .. وبالتالي عند بيع لاب توب مثلا نقوم بوضع السيريال الخاص بالاب توب .. في حالة ارتجاع العميل للاب للصيانة مثلا نقوم بالبحث عن رقم السيريال للاب توب.. فنعرف ان العميل اخذه في التاريخ المحدد .. وهل فترة الصيانة له قد انتهت ام مازال الجهاز في الصيانة ... ونستطيع ايضا معرفة من المورد الذي اشترينا منه هذا الجهاز.. وهكذا ...  
 البونص ( عمل بونص على الاصناف )  ويتم تحديد مستويات لكل صنف .. بمعنى انه في حالة شراء العميل 10 قطع قم باضافة صنف واحد هدية .. في حالة شراء 20 من نفس الصنف قم بإضافة 3 قطع هدية
 فك وتجميع الاصناف   (نظام العروض): تستطيع الجمع بين اكثر من صنف وتقديمه على هيئة عرض . ( يمكنك تجميع جهاز كمبيوتر مكون من رامات وهارد ديسك وشاشة وماوس .. الخ ) وتقديمه تحت اسم العرض الجبار او ى مسمى  مثلا .. وبالتالي عند بيع قطعة من هذا المنتج  يقوم البرنامج تلقائيا بخصم مكونات الجهاز من  المخزون
 المصنعية ( تكلفة اضافية ) : يمكنكك اضافة تكلفة اضافية على صنف ما اثناء الفاتورة .. مثلا في محلات  الذهب . فان للخاتم ذو العيار 24 تكون مصنعية الجرام  خمسةجنيهات مثلاً  فبالتالي عند بيع الخاتم الذي يحتوي على 20 جرام . يتم احتساب 100 جنية اضافية تحت مسمى المصنعية للخاتم .

 مخزون اول المدة  يعنى انى ادخل الكميات الموجودة عندى من كل صنف
 صادر ووارد مخزون:-   لو انا عملت تحويل من المخزن بتاعى الرئيسي مثلا الى المخزن الفرعى دة بيبقى صادر من المخزن الرئيسي ووارد للمخزن الفرعى
 تحويلات بين المخازن:-  ان انا اعمل تحويل بين المخازن الموجودة عندى لو انا عندى اكتر من مخزن
 اهلاك الاصناف: - يعنى انا لو عملت جرد للاصناف ولقيت ان فى اصناف مكسرة او بايظة مثلا دة يعتبر هالك مخزون او تالف من المخزون بتاعى

2. العملاء والموردون :-
امكانية اضافة العملاء أو الموردين
• يعنى انى  اقدر اضيف اسم العميل وبيانات الاتصال بيه  مثل  (التليفونات ,   والعنوان   ,   والاميل    ,  والفاكس   ,وكمان اقدر اضيف مواعيد الاتصال بية   لو هوه محدد مواعيد انى اتصل بيه فيها  إلخ..........................)
• وتقسيمهم الى مجموعات على حسب طبيعة كل عميل وطبيعه التعامل معاه بيكون ازاى .
• و كمان اقدر احدد لكل عميل حد ائتمان (بمعنى انه فى السحب الشهرى ميسحبش اكتر من المبلغ اللى  انا محددهوله وبالتالى لما يوصل للمبلغ اللى انا محددهوله  البرنامج بيدينى  تنبية ان العميل وصل للحد المسموح لية بالسحب ) .
• وكمان لو العميل  متعود انه بيدفع كل مدة معينة فالبرنامج كل اما المدة  دى تيجى  بيدينى تنبيه ان ميعاد دفع العميل قرب .
• امكانية انى احدد لكل عميل  أو مورد سعر بيتعامل معايا بيه فى البرنامج يعنى انا لو عندى صنف لية اكتر من سعر فأنا اقدر احدد ان العميل دة بيتعامل بأى سعر فيهم .
• وكمان اقدر اتحكم بالعملات اللى انا بتعامل مع كل عميل أو المورد  لو انا بتعامل باكتر من عملة .
• وكمان اقدر احدد لكل عميل أو مورد  الخصومات اللى بياخدها  سواء على اصناف معينة او على الفواتير.
• وكمان عند التحصيل فى اكتر من طريقة انى احصل بيها من العملاء سواء كان التحصيل نقدى أو عن طريق البنك
o اولا لو انا هاحصل عن طريق البنك:-
يبقى انا عندى رقم حسابه   وكمان اقدر اضيف البنك اللى بيتعامل معاه    وكمان  اضيف اسم الفرع  القريب منى (يعنى الفرع اللى انا ممكن احصل منة مستحقاتى .......)  .
o ثانيا لو انا هاحصل عن طريق مندوب تحصيل :-
o يبقى انا بأضيف اسم المحصل وكمان اقدر اضيف من الشخص اللى بيتصل بالعميل يأكد ميعاد التحصيل   ولو انا فى عندى توصيل اقدر اسجل مين اللى موصل الطلبات ليه.
o الديون المعدومة
o عمل تسويات جردية لحسابتهم
o عمل مطالبات للعملاء وإخطارهم  بالسداد

3.القبض والصرف :-
اولا :- استلام نقدية من العميل او دفع نقدية للمورد
 يتيح البرنامج اكثر من طريقة لاستلام النقدية وذلك إذا كان التحصيل نقدى أو عن طريق البنك أو عن طريق الفيزا كارد
 يتيح ان اختار ما هى نوعية التحصيل اهى فاتورة او قسط او اى مبلغ من اللى عليه
ثانيا:-  المصروفات  و الايرادات
 يتيح ليا البرنامج ان اتحكم بالمصروفات اللى انا بصرفها   مثل ( إيجار المكان  ,او الكهرباء والمياه  , مرتبات  الموظفين ومايتعلق باى مصروف يتم صرفه..............) ويتم تحديد طريقة الدفع  سؤاء نقدى أو عن طريق البنك  وكذلك الايرادات
 يتم تحديد الايراد اللى انا هاستلمه  سواء الاستلام نقدى او عن طريق البنك

4.البنوك
• يدعم البرنامج تعاملاتى مع البنوك وذلك عن طريق
• اضافة البنك اللى انا بتعامل معاه وممكن انى اضيف اكتر من بنك .
• انى اقدر اعمل مراجعة على الينوك اللى انا بتعامل معاه واشوف الحسابات بتاعتى معاهم.
• اقدر اشوف حركة الشيكات اللى انا اخدتها من العملاء بتوعى وهى الدورة المستندية للشيكات وهى كالاتى ( استلام الشيك وبعدين انا ممكن اتصرف اكتر من تصرف فى الشيك يعنى ممكن انى احصل الشيك بنفسى او انى اظهر الشيك دة للعميل او المورد بتاعى كنوع من انواع المديونيات .
• اقدر اعمل ايداع لحسابى او اعمل عملية سحب من الحساب بتاعى
• وكمان انا ممكن اعمل اصدار شيك (يعنى انا باكتب شيك لشخص ما ......)
• وكمان انا اقدر اشوف كل التقارير المتعلقة بالبنوك والتعاملات اللى انا عملتها عليه

5. في شئون العاملين :-
 البرنامج كمان بيدعم شئون العاملين من حيث :-
 اضافة الموظف  واضافة الوظائف الخاصة بالموظفين الموجودين عندى وكمان اضافة مفردات المرتب الخاصة بيهم والخصومات اللى ممكن تنزل عليهم
 اقدر اسجل حضور وانصراف للموظفين سواء انا هاسجل الحضوروالانصراف دة يدوى او عن طريق جهازالبصمة .
 وكمان الاذونات والغيابات والاجازات سواء عارضة او اعتيادية وكمان لو هوه اخد منى سلفة او عمل رد للسلفة دى
 ولو هوه عمل اضافى  سواء كان الاضافى دة ساعات او ايام
 وكمان اوانا هاحطله مكافأة او انى هاعمل تقبيض للمرتبات
 وكمان بيظهر التقارير اللى انا محتاجها عن كل العمليات اللى تمت والخاصة بالموظفين
6. في الحسابات
• كيفية تنظيم شجرة الحسابات من الاصول بأنوعها . ( أصول ثابته , أصول متداوله , أصول غير ملموسه ) و الخصوم بأنوعها ( من الخصوم المتدولة والخصوم طويلة الاجل  الالتزامات وحقوق الملكية ) وايرادات المتاجرة والايرادات الاخرى ومصروفات المتاجرة ومصروفات أخرى .. شاهد شرح الفيديوا من برنامج الحكيم المحاسبي نقاط البيع
• تقارير الحسابات من ميزان المراجعة والميزانية العمومية وحساب الاستاذ و وقائمة الدخل ( قائمة الارباح و الخسار ) والمؤشرات المالية وكذلك يبين لنا تقارير بصافى الاعمال اليومية من مشتريات ومبيعات وايرادات ومصروفات وما الى ذلك
• الاصول الثابنة وكيفية اضافتها وكيفية عمل مخصص اهلاك للأصول الثابتة
• القيود المحاسبية : او القيود اليدوية وهي تستخدم لعمل تحويلات بين الحسابت او عمل تسويات بينهم و هي تنقسم الى طرفين دائن ومدين يتم وضع التعاملات بينهم

التواصل مع الموزع  الاتصال على الرقم التالى
01000246222
او على الاميل الاتى
Sales @elhakem.com

عاوز برنامج يوفلك كل حاجة عن ادارة شركتك وتعاملاتك مهما كان حجمها
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» برنامج السوتش ماكس لعمل التواقيع و التصاميم الفلاشيه
» المقطع الذي ابكى الشيخ راشد الزهراني وصلاح مقدم برنامج 99